Senin, 09 November 2015

3 Of The Kekotoran Tertinggi Di Air Minuman

3 Of The Kekotoran Tertinggi Di Air Minuman

Adakah anda pernah menonton ditayang filem-filem lama di televisyen? Saya menonton satu hari yang lain, dan salah satu watak pergi ke sinki dapur untuk segelas air. Dia sebenarnya dipenuhi kaca dan meminumnya. Ia mengingatkan saya tentang berapa banyak kualiti air telah berubah sejak empat dekad yang lalu. Pada masa kini, kita dihujani dengan begitu banyak pencemaran ia adalah hampir sukar dipercayai. Malah, hanya pada hari yang lain, saya ditanya soalan "apakah kekotoran tertinggi dalam air minuman hari ini?"

Hasil sampingan Pembasmian

Ia tidak mengatakan banyak untuk bekalan air awam di negara ini bahawa apa-apa soalan yang boleh ditanya dan akan menerima jawapan afirmatif. Jumlah dan jenis kekotoran dalam air anda akan bergantung kepada di mana anda tinggal. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bahan cemar, yang biasa untuk bekalan air negara.

Sebelum air tiba di rumah anda, ia akan melalui beberapa bentuk teknik pembasmian kuman di loji rawatan air tempatan anda. Ini akan melibatkan penggunaan sama ada klorin, atau chloramine untuk membunuh mikroorganisma yang berbahaya. Tindak balas antara bahan kimia dan bahan organik semula jadi akan menghasilkan apa yang dikenali sebagai disinfektan oleh-produk.

Ini adalah universal dikenali sebagai trihalometana (THM itu) Borang ini salah satu daripada kekotoran tertinggi dalam air minuman. Klorin menghasilkan tahap yang sangat tinggi ini yang THM, dalam usaha untuk mengurangkannya syarikat-syarikat air bertukar kepada chloramine. Ini tidak mengurangkan tahap, malangnya bahan kimia ini boleh bogel plumbum daripada paip yang yang dilaluinya. Jadi walaupun ini THM telah mengurangkan paras plumbum dalam air anda telah meningkat.

Nitrat
Sumber-sumber nitrat banyak dan termasuk larian pertanian, enggan tempat pembuangan sampah, tangki septik, air sisa industri dan serpihan tumbuhan reput. Kesan nitrat boleh didapati dalam semua air minuman, termasuk air botol. Sebaik sahaja nitrat ditelan badan menukarkan ia kepada nitrit dalam usus anda.

Walau bagaimanapun, tahap yang luar biasa tinggi bahan kimia ini boleh menghasilkan masalah kesihatan dalam beberapa jenis orang. Antaranya ialah orang tua, ibu-ibu menyusu, ibu mengandung dan bayi. Lebih terdedah adalah bayi di bawah usia enam bulan, nitrit menghalang oksigen dibawa keupayaan darah. Ini menyebabkan kulit kelihatan biru, dengan itu istilah "sindrom bayi biru".

Arsenik

Bagaimanakah arsenik sampai ke air minuman anda? Ia berlaku secara semulajadi kimia dalam tanah; ia juga akan datang dari aktiviti pertanian dan perindustrian. Walaupun EPA telah menetapkan tahap 10 ppb ramai pakar merasakan ini adalah terlalu tinggi, dan ia perlu dikurangkan kepada tiga ppb. Terdapat banyak masalah kesihatan yang berkaitan dengan kimia ini; sakit perut, muntah-muntah, cirit-birit, kesan kardiovaskular dan endokrin.

Ia juga bertanggungjawab untuk kanser pundi kencing, kulit, buah pinggang, hati, dan sujud.
Untuk mengelakkan mengalami masalah kesihatan daripada ini kekotoran tertinggi dalam air minuman anda perlu untuk melindungi diri anda dan keluarga anda. Ini boleh dilakukan dengan hanya dengan unit penapisan air. Ini adalah murah dan amat berkesan.

Jangan bergantung kepada loji rawatan air tempatan anda untuk mengeluarkan pencemaran ini dari bekalan air anda. Ini adalah salah satu kawasan di mana anda benar-benar perlu mengambil perkara-perkara ke dalam tangan anda sendiri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar