Senin, 09 November 2015

Apa Adakah biofilms?

Apa Adakah biofilms?

Ramai pesakit dengan penyakit kronik dan jangkitan sering mengalami kesukaran untuk mendapatkan kembali kesihatan keseluruhan, sebahagiannya disebabkan oleh keupayaan organisma patogen untuk menentang rawatan. Banyak organisma, termasuk H. pylori, spesies Candida dan banyak orang lain, dan bukannya hidup secara bebas, membentuk koloni yang sangat kompleks yang tertanam dalam matriks perlindungan. Apabila organisma ini menjajah dalam badan kita, matriks ini bertindak sebagai perisai, melindungi mereka terhadap walaupun rawatan standard yang paling berkuasa. Matriks boleh dibuat daripada exopolysaccharides terhidrat, protein, DNA dan bahan-bahan lain yang biasanya dihasilkan oleh organisma diri mereka sendiri. Kalsium dan magnesium mengikat mencipta kekuatan struktur, dan terusan kecil terbentuk yang membolehkan laluan nutrien antara organisma. Organisma tidak hanya hidup sebagai satu komuniti, tetapi berkomunikasi antara satu sama lain dan mempengaruhi pemaparan fenotip mereka sendiri, turun mengawal gen seperti yang motilitas menentukan dan pertumbuhan, dan sehingga mengawal gen untuk pengeluaran matriks biofilm mereka.

Gen untuk rintangan antibiotik juga sehingga dikawal selia, meningkatkan fungsi perlindungan tanah jajahan ini. Organisma terjerat dalam masyarakat lapisan yang boleh menjadi lebih tahan terhadap antibiotik daripada rakan-rakan yang hidup lapang mereka. Molekul hormon seperti kecil dihasilkan yang menyediakan komunikasi antara organisma. Organisma dapat mengesan tahap hormon tekanan dalam tuan rumah mereka yang membolehkan mereka untuk menentukan tuan rumah kecekapan imun.

Ini bug ada slouches. Mereka mempunyai beribu-ribu tahun untuk membangunkan cara-cara yang sangat canggih outwitting tentera mereka (us!). Pengkhususan berlaku antara organisma berbeza terletak di kawasan yang berbeza matriks. Komuniti-komuniti yang kompleks boleh menjadi pelbagai spesies dan juga pelbagai kerajaan.

Masyarakat Biofilm adalah sentiasa ada dalam alam semula jadi, yang ditemui di atas batu di katil sungai dan kolam-kolam bertakung. Dari sudut positif, biofilms digunakan untuk menapis air kumbahan, dan sedang dibangunkan untuk penjanaan elektrik. Contoh yang memberi kesan kepada kesihatan fizikal kita termasuk plak gigi, H. pylori, usus Candida, dan bakteria usus kedua-dua manfaat dan patogenik.

Kewujudan biofilms adalah satu pertimbangan yang penting dalam rawatan jangkitan dan adalah spekulasi menjadi salah satu sebab bahawa organisma patogen boleh menjadi begitu sukar untuk membasmi. Farmaseutikal Antimicrobial atau ramuan botani yang paling sering gagal untuk menembusi ke dalam matriks biofilm itu; begitu banyak organisma mampu bertahan rawatan. Matrixes Biofilm boleh menjajah dalam sistem usus kita dan ramai di antara kita tinggal bersama mereka tanpa disedari.

Bagi menangani masalah ini, rumusan enzim baru sedang dibangunkan yang membantu membubarkan matriks. Enzim diberi dengan perut kosong bersama-sama dengan antimikrob pilihan bagi organisma tertentu. Probiotik diberi secara berasingan, yang memberi kesan perlindungan mereka sendiri.

Klinik Amitabha di Sebastopol, California telah menggunakan protokol baru dalam merawat dysbiosis usus, komponen biasa penyakit kronik. Kami didokumenkan kadar kejayaan yang baik dalam membasmi organisma patogen seperti yang ditunjukkan oleh analisis najis berulang.

Kemajuan dalam bidang ini rawatan telah membantu ramai orang dalam memerangi jangkitan kronik dan syarat sebelum ini undiagnosable. Penyelidikan Biofilm dan permohonan untuk amalan klinikal dan kesihatan peribadi adalah satu perkembangan yang menarik dalam perubatan integratif yang saya menggalakkan semua orang untuk menyiasat lebih lanjut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar