Senin, 09 November 2015

Kebenaran Tentang Chiropractic Care

Kebenaran Tentang Chiropractic Care

Perkataan 'chiropractic' berasal dari perkataan Greek yang bermaksud '' rawatan oleh tangan '' dan nama itu sendiri menjelaskan apa yang kiropraktik adalah. Chiropractic adalah terapi yang memanipulasi badan dengan tangan untuk penyembuhan. Kiropraktik memberi tumpuan kepada gangguan sistem otot dan sistem saraf dan kesan daripada gangguan pada kesihatan umum. Terapi Chiropractic dilakukan untuk merawat pelbagai masalah seperti sakit belakang, lengan dan sakit sendi, sakit leher kaki dan beberapa jenis sakit kepala. Chiropractic boleh khusus dalam; neurologi, ortopedik, perubatan sukan, pemulihan, pemakanan, pengimejan diagnostik, kesihatan pekerjaan dan perindustrian, gangguan dalaman, pediatrik, sains forensik.

Terdapat falsafah kiropraktik adalah berdasarkan kepada perkara-perkara berikut

a) Semua fungsi badan berkait antara satu sama lain dan proses penyembuhan melibatkan seluruh badan.

b) Sistem saraf yang sihat terutamanya tulang belakang adalah kunci kepada badan yang sihat, seluruh badan kita bergantung kepada saraf tunjang untuk pergerakan yang berbeza seperti berjalan dan lenturan yang pergerakan sukarela. Saraf tunjang juga terlibat dalam gerakan luar kawalan seperti pernafasan. Jika sistem badan seimbang, ia dikenali sebagai 'homeostasis' dan gangguan tulang, sistem saraf dan otot boleh mengganggu homeostasis yang boleh meningkatkan risiko penyakit dan masalah kesihatan.

c) Apabila sistem tubuh badan berada dalam harmoni, ia mempunyai keupayaan yang sempurna untuk mengekalkan kesihatan.

Chiropractic dirawat dengan tulang atau doktor kiropraktik. Chiropractic ialah latihan bebas dadah dan ahli tulang menggunakan tangan mereka untuk memeriksa, mendiagnosis dan rawatan. Kiropraktor dilatih untuk mengesyorkan latihan terapeutik dan rehabilitasi dan mereka juga boleh menyediakan pemakanan, kaunseling pemakanan dan gaya hidup. Chiropractic adalah rawatan yang berurusan rakyat semua peringkat umur dari bayi kepada orang-orang tua yang berumur kerana mereka percaya di dalam tangan yang konservatif - pendekatan untuk merawat gangguan ini.

Rawatan yang paling biasa digunakan dalam kiropraktik adalah manipulasi tulang belakang seperti saraf tunjang membawa maklumat ke seluruh badan dan ia bertanggungjawab terhadap semua pergerakan badan, tetapi beberapa ahli tulang juga menggunakan terapi lain untuk merawat pesakit mereka sebagai contoh senaman terapeutik; kiropraktor mengesyorkan beberapa latihan kepada pesakit mereka untuk mengukuhkan badan mereka. Senaman ini boleh mengurangkan kesakitan, mengelakkan kemerosotan otot, meningkatkan kestabilan dan pelbagai gerakan dan melindungi daripada kecederaan baru. Terbentang terapeutik; terbentang terapeutik menghalang tisu parut daripada terbentuk. Apabila kecederaan itu sembuh, menjaga program regangan tetap membantu mengekalkan tisu fleksibel, meningkatkan mobiliti dan melindungi daripada kecederaan baru. Daya tarikan; dalam rawatan ini, alat-alat regangan digunakan untuk mengalihkan perhatian kawasan tulang belakang. Tisu lembut terapi manual; dalam rawatan ini kiropraktor menggunakan pelbagai hands - on terapi tisu lembut yang meningkatkan fungsi tisu lembut. Terapi ini termasuk pin dan mark. Kaedah terapi fizikal; dalam terapi ini denyutan elektrik cahaya digunakan yang dihantar ke kawasan tertentu badan dengan meletakkan elektrod pada kulit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar