Senin, 09 November 2015

Relaksasi musim sejuk dan Renungan untuk Hati dan Fikiran kami

Relaksasi musim sejuk dan Renungan untuk Hati dan Fikiran kami

Cuti adalah lebih dan kami kini jauh ke dalam musim musim sejuk. Dalam ilmu perubatan Cina, musim sejuk adalah kira-kira pemuliharaan tenaga, kecekapan dan memperlahankan rentak kami bersama-sama dengan alam semula jadi. Sebagai sifat melambatkan dan segala-galanya tumbuh perlahan atau berhenti, potensi untuk pertumbuhan baru pada musim bunga itu sudah berlaku. Sebuah tempat yang indah untuk melihat ini adalah di dalam sarang lebah. Walaupun lebah adalah tidak aktif dan kurang aktif, ratu lebah sudah bertelur berdengung. Telur ini berdengung mengambil masa selama 28 hari untuk menetas dan satu lagi beberapa minggu untuk matang dan bersedia untuk peranan mereka membaja ratu lebah pada musim bunga.

Masa musim sejuk adalah masa yang terbaik untuk kenangan kembali meditasi, dan penerokaan isu-isu yang lebih mendalam. Untuk menyelam jauh ke dalam diri kita kita perlu untuk melambatkan. Satu contoh ialah pemikiran kita dan "melakukan" proses. Kami biasanya sangat sibuk di kedua-dua tahap aktiviti kami serta proses pemikiran kita. Malah, kita begitu sibuk bahawa kita biasanya tidak sedar bagaimana dipercepatkan fikiran kita dan tindakan telah menjadi. Apabila kita melambatkan melalui meditasi, berehat atau hanya mengambil masa kira, kami mungkin terharu dengan pengiktirafan bagaimana sibuk kehidupan kita sebenarnya. Tindak balas semula jadi kita adalah untuk melarikan diri dengan tinggal lebih sibuk, dan kitaran terus menggulung kita sehingga lebih ketat.

Jika kita boleh mengambil masa untuk berehat dan melambatkan, bagaimanapun, ia boleh memberi peluang kepada jiwa. Terdapat jurang antara setiap fikiran kita dan apabila kita telah berlumba-lumba pemikiran, jurang ini tidak diiktiraf. Walau bagaimanapun, apabila kita melambatkan jurang menjadi lebih jelas yang membawa kepada "barang" yang terperangkap di bawah permukaan aktiviti harian kami. Walaupun ada yang boleh menjadi menyenangkan dan "bahagia," ada yang mungkin tidak menyenangkan dan membawa perasaan marah, lampiran, keinginan, iri hati, kesombongan, dan emosi yang lain. Hanya menolak mereka jauh atau menafikan mereka tidak akan benar-benar berkesan untuk jangka panjang dan boleh memudaratkan kesihatan kita.

Cara yang lebih baik untuk menangani perasaan ini dan emosi boleh dicapai melalui pelbagai kaedah yang akan memberi manfaat kepada kesihatan dan kesejahteraan kami. Kita boleh penawar mereka, mengubah mereka atau membebaskan mereka melalui meditasi dan renungan. Mari kita marah sebagai contoh ... Apabila kemarahan timbul, kita boleh penawar dengan kesabaran atau mengubahnya menjadi belas kasihan kepada orang yang telah membuat kita marah. Tetapi kita sebenarnya boleh melepaskan dan membebaskan perasaan ini melalui berehat minda dan proses pemikiran. Seperti yang kita semua sedia maklum, ini adalah lebih mudah berkata daripada dilakukan. Walau bagaimanapun, hasil akhir proses tersebut apabila seseorang terlibat di dalamnya dengan ikhlas, bersungguh-sungguh dan secara konsisten dalam tempoh masa yang panjang adalah "perubahan hati." Benar Terdapat sebuah buku yang indah dipanggil Tukar Hati yang meringkaskan ajaran HE Chagdud Tulku Rinpoche - sarjana pengantaraan Tibet luar biasa yang bekerja tanpa mengenal penat lelah semasa hidupnya untuk membantu orang ramai mendapatkan maklumat yang lebih mendalam ke dalam fikiran dan hati mereka, dan mencari kebahagiaan dan ketenangan. Nasihat beliau mengatasi mana-mana agama, etnik dan jantina, dan boleh menjadi penggunaan yang besar untuk sesiapa yang berminat dalam membuat kehidupan mereka dan kehidupan orang di sekeliling mereka yang lebih baik.

Tahap ubat minda / jantung adalah satu bahagian penting dalam kesihatan sihat benar, dan masa musim sejuk adalah masa yang baik untuk menggabungkan aspek ini ke dalam gaya hidup anda. Proses perlahan dan pengelupasan yang berlaku semasa musim sejuk mempunyai kualiti yang berbeza yang lebih daripada proses pengelupasan yang kita melibatkan diri dalam semasa musim bunga dan jatuh membersihkan. Keputusan akhir mungkin sama, tetapi secara fisiologi, sistem organ yang berbeza yang terlibat.

Menjaga diri kita adalah sepanjang tahun, proses seumur hidup. Menyelaras program-program penjagaan diri kami dengan kebijaksanaan bermusim dan nasihat yang ditawarkan oleh Perubatan Tradisional Cina boleh membantu untuk menyelaraskan makhluk kami dan memberikan kami dengan tenaga semula jadi dan kesihatan sepanjang tahun berubah-ubah, dan fasa kami sentiasa berubah-ubah dalam kehidupan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar