Senin, 09 November 2015

Kenapa Orang Peluh Berlebihan?

Kenapa Orang Peluh Berlebihan?

Peluh berlebihan dianggarkan menjejaskan 2-3% daripada penduduk Amerika. Terdapat teori yang berbeza mengenai punca orang berpeluh begitu banyak. Punca utama yang dipercayai sebagai hiperhidrosis. Terdapat dua kategori yang berbeza untuk hiperhidrosis. Satu adalah hiperhidrosis umum dan yang lain adalah hiperhidrosis fokus.

Hiperhidrosis umum boleh menyebabkan seseorang itu berpeluh di kebanyakan tempat di badan, termasuk muka, dada, leher dan anggota badan. Dalam banyak kes-kes di mana hiperhidrosis umum hadir ada masalah sistemik kerap lain juga. Beberapa masalah berkisar dari penyakit demam, obesiti dan kadang-kadang kanser. Seringkali wanita tua masa itu telah diketahui menunjukkan berlebihan berpeluh bahagian atas badan yang boleh dikaitkan dengan penuaan, kekurangan aktiviti, atau perubahan hormon.

Hiperhidrosis Focal biasanya memberi kesan kepada bahagian tertentu (s) badan seperti tangan atau kaki. Adalah dipercayai bahawa hiperhidrosis tumpuan adalah keadaan genetik. Kelenjar peluh eccrine mengawal peluh di tangan dan kaki, lebih khusus kedua telapak tangan dan telapak kaki. Ia pernah menyangka bahawa berpeluh tangan berlebihan berpunca dari atas aktiviti kelenjar tiroid tetapi ini telah terbukti palsu.


Yang berpeluh berlebihan yang disebabkan oleh hiperhidrosis tidak dilaksanakan oleh suhu. Ramai orang yang mengalami hiperhidrosis peluh dalam keadaan yang panas atau sejuk. Juga keadaan tidak seolah-olah menjadi satu faktor dalam berpeluh. Sesetengah peluh apabila mereka menenangkan atau dalam keadaan selesa. Hiperhidrosis bukan satu keadaan yang berlaku dari masa ke masa, melainkan jika dirawat ia adalah satu keadaan kekal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar