Senin, 09 November 2015

Mengapa Menjadi Vegetarian?

Mengapa Menjadi Vegetarian?

Mengapa seseorang akan memilih untuk menjadi vegetarian, apabila dunia kita dikuasai oleh karnivor? Kira-kira 6% daripada orang di dunia adalah vegetarian dalam pelbagai budaya. Itulah kira-kira 400 juta orang. Sekarang kenapa semua orang-orang vegetarian? Sebahagian daripada mereka makan cara ini atas sebab-sebab kesihatan, yang lain untuk kepercayaan rohani, memilih untuk tidak membunuh untuk makan.

Lebih menarik lagi terdapat kajian yang dilakukan dalam tempoh 35 tahun lepas dan buku telah diterbitkan oleh seorang lelaki bernama Collin Campbell, yang dipanggil "Penyelidikan China." Beliau mempunyai asalnya menjadi seorang penyelidik protein dan telah dijemput untuk mengetuai kajian di China yang berlangsung di 65 daerah, dengan 8000 orang lebih 35 tahun. Apabila dia kembali dari kajian bahawa dia dan keluarganya adalah jumlah vegetarian.

Mereka ditemui dalam kajian bahawa setiap penyakit degeneratif boleh sama ada dihapuskan atau bertukar dengan maksimum 7% makanan haiwan dalam diet, itulah jumlah yang agak kecil. Ini adalah satu kajian yang meyakinkan. Orang-orang akan berhujah tentang nilai vegetarianisme, tetapi untuk semua maksud dan tujuan, kita benar-benar boleh menukar banyak ekologi badan kita dan kesihatan asas badan kita, melalui bersandar lebih ke arah vegetarianisme. Ini adalah sebab yang baik untuk menjadi vegetarian.

Pada satu masa dalam tamadun sejarah yang dibangunkan di kawasan iklim panas di mana banyak buah-buahan semulajadi dan sayur-sayuran tumbuh liar. Sejak beribu-ribu tahun, dengan zaman ais dan bersuku-suku bergerak ke kawasan sejuk, memakan protein haiwan adalah lebih daripada mungkin diperlukan untuk terus hidup, apabila perkara yang segar tidak terdapat atau mudah disimpan.

Ramai orang hari ini, baik tua dan muda yang bangun kepada hakikat bahawa diet vegetarian boleh menjadi lebih sihat, terutamanya berbanding dengan makanan segera moden, tinggi lemak dan protein. Meneroka vegetarianisme boleh membawa kepada gaya hidup yang lebih sihat, melindungi daripada kanser dan penyakit jantung. Program Gerson Therapy Cancer bergantung sepenuhnya pada diet vegan (tiada makanan haiwan dalam apa jua bentuk termasuk tenusu) dengan sayur-sayuran kukus, salad dan jus segar. Sebuah dokumentari yang besar yang merangkumi sejarah kes balik kanser dengan Charlotte Gerson Strauss, bernilai menonton dipanggil "Kebenaran Cantik," boleh didapati di amazon.com.

Dalam dunia moden kita, makanan yang diproses, tinggi lemak dan protein haiwan seolah-olah mengeluarkan penyakit degeneratif lebih berbanding sebelum ini dalam sejarah. Memilih jalan yang vegetarian juga boleh menaikkan semangat, seperti yang dinyatakan oleh organisasi hak haiwan PETA, perladangan kilang menawarkan binatang dalam pengeluaran makanan kehidupan yang dahsyat, dan kematian menakutkan. Sama ada makan hanya organik, semulajadi ditanam makanan haiwan, atau berhenti sama sekali fo jalan yang vegetarian, boleh menaikkan semangat dan memberi ganjaran kepada roh dan badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar