Senin, 09 November 2015

Berkenalan Dengan Makanan Yang Menyebabkan Sembelit

Berkenalan Dengan Makanan Yang Menyebabkan Sembelit

Dari masa ke semasa, hanya kira-kira semua orang mendapat sembelit. Walaupun terdapat ubat-ubat untuk sembelit, termasuk over-the-counter julap, ubat-ubat herba dan rawatan rumah, salah satu cara yang terbaik untuk merawat sembelit ialah untuk mencegahnya. Dan salah satu cara terbaik untuk memastikan anda kekal tetap adalah untuk menyedari makanan yang menyebabkan sembelit dan mengelakkan mereka.

Tetapi apa yang sebenarnya adalah makanan yang menyebabkan sembelit? Daripada pergi melalui senarai dobi setiap makanan yang telah diketahui boleh menyebabkan sembelit, ia mungkin lebih praktikal untuk membincangkan kategori makanan yang telah diketahui mempunyai kesan itu.

Makanan yang mempunyai gentian mereka dikeluarkan

Pada asasnya, ini adalah "putih" makanan yang begitu ramai di antara kita suka hanya sedikit terlalu banyak. Roti putih, beras putih, dan pastri semua mengandungi serat yang sangat sedikit dan perlu diturunkan kepada status "kadang-kadang" dalam diet. Sebaliknya, memilih roti yang diperbuat daripada bijirin penuh, dan juga beras perang. Hadkan pengambilan pastri.

Makanan yang diproses

Satu makanan yang diproses adalah apa-apa yang tidak di dalam keadaan asalnya. Dengan kata lain, epal adalah makanan yang belum diproses kerana ia masih dalam bentuk di mana ia wujud dalam alam semula jadi. Jus epal, bagaimanapun, telah melalui satu siri proses yang telah dikeluarkan produk akhir beberapa langkah dari epal yang sebenar. Pemprosesan makanan ini pada dasarnya jalur jauh gentian (dan kebanyakan nutrien, dalam banyak kes) daripada produk. Di mana boleh, memilih buah-buahan dan sayur-sayuran keseluruhan lebih jus, dan bersandar daging segar lebih perkara seperti ketulan ayam dan makanan dibungkus lain. Produk-produk ini mengandungi sodium tinggi dan rendah serat, yang adalah dua daripada mercu tanda makanan yang menyebabkan sembelit.

Makanan yang tinggi kandungan gula

Soda, pastri, kek, muffin, pai, dan lain-lain - semua perkara-perkara ini melambatkan sistem penghadaman anda dan menghalang pergerakan usus yang sihat.

Makanan berkanji

Makanan seperti jagung dan kentang mempunyai kandungan kanji yang tinggi, yang akan bertukar kepada gula dalam badan. Seperti makanan yang disebutkan di atas, makanan ini paya turun sistem penghadaman anda dan membuat ia sukar untuk badan anda untuk menghapuskan mereka.

Makanan yang berkhasiat kurang

Jika diet anda adalah berat di sisi makanan berminyak segera, gula-gula, makanan ringan dan lain-lain makanan yang tidak mengandungi banyak (jika ada) pemakanan yang berkualiti tinggi, ini boleh menjadi punca di sebalik sembelit anda. Hadkan pengambilan makanan ini dan meningkatkan pengambilan sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin penuh dan anda akan dapat melihat perbezaan.

Untuk memahami bagaimana untuk kedua-dua ubat dan mencegah sembelit, ia adalah penting bahawa anda berkenalan dengan makanan ini yang menyebabkan sembelit. Tiada siapa yang mengatakan anda tidak boleh menikmati burger keju lagi atau donut sekali-sekala, tetapi jika anda mengalami sembelit secara berkala, anda mungkin mahu untuk memeriksa diet anda untuk melihat di mana anda boleh memperbaiki.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar