Senin, 09 November 2015

EMDR Terapi Merawat Extreme Trauma dan Keganasan

EMDR Terapi Merawat Extreme Trauma dan Keganasan

Bolehkah anda mengesyorkan terapi bagi orang-orang yang telah mengalami trauma yang melampau dan juga tidak membantu ahli psikologi biasa atau pakar psikiatri?

Pergerakan mata Penyahpekaan dan semula (EMDR) membantu merawat isu-isu emosi semua jenis, termasuk trauma zaman kanak-kanak, kemalangan kereta, serangan, bencana alam, serangan seksual, kegagalan peribadi, perceraian, serangan, fobia, ketagihan seks, komputer atau ketagihan Nintendo, panik dan trauma pertempuran. Ini boleh sangat berkesan bagi seseorang yang telah dirogol atau diserang oleh kumpulan atau dalam rusuhan.

Bolehkah anda menerangkan teknik ini?

Doktor mulanya mesti menganalisis keadaan semasa pesakit yang mencetuskan gangguan manakah kesabaran dan menilai peristiwa masa lalu trauma. Adakah pesakit kini mempunyai kemahiran menghadapi diperlukan untuk menghalang mana-mana keadaan yang sama dari yang timbul? Jika pesakit mempunyai kemahiran, maka doktor boleh bergerak ke hadapan.

Ingatan atau peristiwa tertentu yang dikenal pasti dan diproses menggunakan prosedur EMDR. Pesakit mengenal pasti imej yang paling khusus yang berkaitan dengan memori dan apa sahaja perasaan negatif harga diri yang berkaitan dengan acara ini. Ini diproses bersama-sama dengan sensasi dan perasaan pesakit yang berkaitan dengan acara ini. Perasaan ini mungkin termasuk ketakutan, mual, sakit kepala, menangis, trauma, dan kekurangan. Pesakit akan diberikan imej yang positif dan kepercayaan untuk menggantikan perasaan bermasalah atau peristiwa. Keamatan emosi negatif perlu mengurangkan semasa rawatan ini dan emosi yang positif akan akar pesakit.

Doktor membantu tumpuan pesakit mengenai acara dan negatif perasaan manakala sensasi badan dicipta. Pesakit bergerak matanya dengan cepat dan berikut berikut jari doktor kerana mereka bergerak kira-kira 30 hingga 60 saat. Pergerakan mata digunakan oleh semua doktor dan sesetengah doktor akan menambah bunyi auditori dan menggunakan sama dengan Teknik Kebebasan Emosi (EFT). Doktor meminta pesakit untuk menggambarkan sensasi yang sedang diproses. Terapi ini boleh bekerja keajaiban bagi orang-orang mengalami sejumlah besar ketakutan dan trauma fizikal.

Anda akan dapat mencadangkan terapi lain jika satu ini tidak berjaya?

Terapi bercakap tidak berfungsi untuk semua pesakit dan ini adalah pengganti yang baik untuk ramai pesakit. Cuba Teknik Kebebasan Emosi atau NAET jika ini tidak berfungsi. © Dr R. Batu, MD-India

Tidak ada komentar:

Posting Komentar